Beroepshouding


In periode 1 t/m 3 heb ik 8 beroepsvaardigheden trainingen gehad. Iedere training had een ander onderwerp waarvan ik veel heb kunnen leren en ik later kan toepassen in het werkveld als veiligheidskundige.


Periode 1 en 2


Training 1: Non-verbale communicatie 

Tijdens deze training heb ik veel geleerd. Ik heb geleerd dat non-verbale communicatie een heel groot deel is van communicatie en het erg belangrijk is. We hebben gesprekken gevoerd in tweetallen waarbij de luisteraar andere dingen aan het doen was, met de rug naar mij toegekeerd stond of juist heel dichtbij mij stond. Fijne situaties om in te vertellen waren het totaal niet. Toch gebeurt het onbewust heel vaak in het dagelijks leven dat je even afgeleid bent terwijl iemand wat aan het vertellen is. Op het moment dat ik aan het vertellen was zorgde dit voor ongemak, onzekerheid en ik had geen fijn gesprek.  

Wat ik meeneem uit deze training is dat actief luistergedrag (LOONT, Lachen, Open houding, Oogcontact, Naar voren leunen, Toeknikken) heel erg belangrijk is als iemand wat verteld.

Training 2: Presenteren

Tijdens deze training heb ik geleerd dat je tijdens het presenteren een open houding aan moet nemen, oogcontact moet maken met de luisteraars en op het moment dat je er niet uitkomt het niet erg is om even tot rust te komen door een diepe hap lucht te nemen en vervolgens rustig uitademen.   

Wat ik meeneem uit deze training is dat ik tijdens een presentatie vaker even tot rust moet komen om mijn presentatie vervolgens goed af te kunnen maken. 

Training 3: Verbale communicatie

Tijdens deze training heb ik het begrip LSD geleerd. Het staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Dit is de manier om een verhaal beter in je op te nemen. Je luistert, dan herhaal je wat de verteller heeft gezegd en tot slot vraag je door. Om door te vragen kun je het beste open vragen gebruiken om het gesprek zo lang mogelijk tot stand te houden.

Uit deze training neem ik het begrip LSD zeker mee om dit een keer toe te passen in de praktijk. Bijvoorbeeld tijdens een interview. 

Training 4: Gedragsstijlen

Voorafgaand aan training 4 heeft iedereen een DISC-test gemaakt waaruit zijn of haar persoonlijke gedragsstijlen blijken. 

Wat er bij mij uitkwam was: 

  • 35% dominant
  • 30% stabiliteit
  • 7% invloed
  • 28% consciëntieusheid

In de les heb ik oefeningen gedaan waarbij het gedrag binnen samenwerking centraal stond.

Hieruit kan ik meenemen dat het soms beter is om groepjes te vormen op basis van andermans kwaliteiten, zodat er zoveel mogelijk kwaliteiten binnen een groep zitten, in plaats van het kiezen van je beste vrienden. 

Training 5: Interviewen

Voorafgaand aan training 5 heeft iedereen iemand geïnterviewd en hebben we in tweetallen kritisch gekeken naar elkaars filmpjes en elkaar feedback gegeven.

Tijdens de training heb ik extra vaardigheden geleerd om een goed interview te houden.

Wat ik meeneem uit deze training is hoe ik een interview goed kan inleiden en afsluiten en zal ik dit in mijn eindassessment en verdere toekomst toepassen.

Training 6: Interviewen

In training 6 heb ik veel geoefend met het inleiden en afsluiten van een interview en mezelf voorbereid op het eindassessment. 

Assessment 1

Om periode 1 en 2 af te sluiten hebben we in tweetallen een docent moeten interviewen. Hierbij ben ik beoordeeld op de voorbereiding voorafgaand aan het interview. Tijdens het interview ben ik beoordeeld op mijn non-verbale gedrag, vragen stellen, samenvatten, doorvragen en structureren en achteraf ben ik beoordeeld op het reflecteren op het interview.

Al deze beoordelingspunten heb ik afgerond met een voldoende. 


Periode 3 


Training 7: Kritisch en ethisch denken

Tijdens training 7 hebben we geleerd om kritisch en ethisch na te denken over bepaalde situaties. Dit hebben we gedaan doormiddel van een oefenopdracht waarbij we maar 10 van de 15 mensen mochten redden uit de zee. Al deze mensen leefden in verschillende situaties, met verschillende beroepen en verschillende achtergronden. Deze oefenopdracht werd gemaakt in groepjes van vier. We moesten hierbij dus ook onze eigen normen en waarden combineren om uiteindelijk een selectie van 10 mensen te maken die we mochten redden.

Training 8: Kritisch en ethisch denken

In training 8 zijn we verder gegaan met kritisch en ethisch denken en hebben we het gehad over systeem 1 denken, waarbij het denken weinig inspanning kost en je je gedachten moeilijk onder controle kan houden. Vervolgens hebben we het gehad over systeem 2 denken, waarbij het meer energie kost om na te denken en het gebruikt wordt om indrukken van systeem 1 te onderdrukken, wat zorgt voor zelfbeheersing.

Wat ik meeneem uit de afgelopen twee trainingen is dat kritisch denken erg belangrijk is voordat je bepaalde keuzes maakt.

Assessment 2

Dit assessment stond in het teken van kritisch en ethisch denken waarbij ik een casus kreeg en ik moest beschrijven wat ik in dit geval van deze casus zou doen op basis van de deugdethiek, de gevolgenethiek en de plichtethiek. 

Dit assessment heb ik met een voldoende afgerond.


Reflectie

Afgelopen maanden heb ik acht trainingen gevolgd waarin competenties van een veiligheidskundige terug kwamen. Ik heb leren interviewen, presenteren en kritisch en ethisch leren denken. Bij het interviewen heb ik geleerd over verbale en non-verbale communicatie en LSD (Luisteren, samenvatten en doorvragen). Ook heb ik geleerd over gedragsstijlen en ben ik achter mijn eigen gedragsstijl gekomen aan de hand van een DISC-test. 

De assessments 'interviewen' en 'kritisch en ethisch denken' heb ik beide met een voldoende afgerond.

Doelstellingen van afgelopen jaar

Voor dit jaar waren mijn persoonlijke doelen: presentatievaardigheden, gespreksvaardigheden en samenwerken. Nu, bijna aan het einde van dit studiejaar kan ik zeggen dat ik twee van mijn doelen bereikt heb. Tijdens de beroepsvaardigheden lessen heb ik leren presenteren en leren interviewen. Ik ervaar minder spanning dan voorheen tijdens het presenteren en ik kan goede open vragen stellen tijdens een gesprek/interview. Ook was één van mijn doelen 'samenwerken'. Dit vind ik nog steeds erg lastig. Wel heb ik geleerd om samenwerkingspartners uit te kiezen op basis van hun persoonlijke kwaliteiten in plaats van het kiezen van vrienden. 

Doelstellingen voor komend studiejaar

Mijn doelstelling voor volgend studiejaar gaat over samenwerken. Ik moet alle touwtjes niet meer in eigen handen willen hebben en samenwerkingspartners meer durven aanspreken op verkeerd gedrag of werk zonder kwaliteit. Hieruit hoop ik dat ik meer rust in mijn hoofd heb tijdens samenwerkingsopdrachten. 



© 2023 Alle rechten voorbehouden
Mogelijk gemaakt door Webnode Cookies
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin